“Навучанне дзяцей творчаму расказванню на беларускай мове.”

  • Автор записи:
  • Комментарии к записи:0 комментариев

Сярод  усіх відаў звязнай маналагічнай мовы   творчае  расказванне з’яўляецца найбольш складаным. Сучасная педагогіка называе творчымі такія  расказы дзяцей, у якіх яны  прыдумваюць, уяўляюць пэўныя вобразы або дзеянні. Падобныя апавяданні складаюцца на аснове дзіцячага ўяўлення, якое , па дадзеных псіхолагаў , мяркуе значную аналітыка- сінтэтычную дзейнасць мозгу.

Магчымасць складаць паўнацэнныя творчыя апавяданні ўзнікае ў дзіцяці толькі ў старэйшым дашкольным узросце. У гэты перыяд запас ведаў і звестак аб навакольнай рэчаіснасці , які можа стаць зместам слоўнікавай  творчасці дашкольніка , істотна ўзрастае. Фанетычны і граматычны  бок  мовы і гаворкі  , у асноўным , сфарміраваны.

Акрамя  маўленчай падрыхтаванасці да слоўнікавай  творчасці , ва ўзросце 5-6 гадоў у дашкольніка фарміруюцца пэўныя псіхалагічныя перадумовы: ўзрастаюць актыўнасць , інтэлектуальнасць і ўнутраная апасродкавая ўвага   ; адвольнасць і вобразнасць памяці; логіка і  мысленне ; кіравальнасць ўяўлення . Пералічаныя псіхічныя працэсы не толькі служаць базай для нараджэння паўнацэннага творчага  расказвання , але і ў ходзе яго складання самі прыкметна ўдасканальваюцца.

Выхавальнікі  дзіцячых садоў нярэдка пазбягаюць заняткаў па навучанню  дзяцей творчаму расказванню. Гэта  тлумачыцца  тым , што метадычнай літаратуры і дапаможнікаў па дадзенай праблеме відавочна недастаткова , і дзеці — дашкольнікі , сутыкаючыся ў дзіцячым садзе пераважна з рэпрадуктыўнымі формамі  звязнай мовы ( пераказванне  тэкстаў , завучванне вершаў і апавяданняў неахвотна адрываюцца ад ўзору дарослага , не імкнуцца без належнай матывацыі праяўляць ініцыятыву і самастойнасць. )

Аднак  навык творчага расказвання для  будучых   школьнікаў  вельмі важны. На ім  будуць будавацца адказы вучняў у дошкі , іх разважанні , доказы , напісанне твораў , пераказаў і інш .Ўдасканаленне ў працэсе складання творчых апавяданняў дзіцячага ўяўлення пазітыўна адаб’ецца на пазнавальнай дзейнасц і і асобасных якасцях дзіцяці. Бо амаль уся чалавечая духоўная і матэрыяльная культура з’яўляецца прадуктам творчага ўяўлення. Дзякуючы  ўяўленню , чалавек плануе сваю дзейнасць , творыць , спазнае неабсяжны навакольны свет.

  Пры складанні апавядання  мова дзіцяці павінна быць змястоўнай  разгорнутай , лагічнай, паслядоўнай , звязнай, граматнай, лексічна дакладнай , фанетычна выразнай. Праца па навучанню кожнаму  віду  творчага  расказвання па сюжэтнай карціне складаецца з 6 этапаў.

Аналіз  зместу  карціны

Пачатковы этап работы па карціне ўключае ў сябе ўсталяванне :

  • месца дзеяння ,
  • часе дзеяння ,
  • уласцівасцяў аб’ектаў і прадметаў ,
  • мэтаў дзеяння кожнага персанажа ,
  • прычынна -следчых сувязяў паміж аб’ектамі і з’явамі і інш

Падчас адказаў на пытанні дарослы сочыць за выразнасцю , аргументаванасцю .

Пры неабходнасці дарослы выпраўляе недакладнасці выказванняў дзіцяці , выказваючы сваю нязгоду з ім як варыянт адказу ( « А , можа быць , так лепш ?»).

Актывізацыя псіхічных працэсаў , неабходных для творчага расказвання.

Вялікае значэнне для выхавання навыкаў творчага  расказвання мае падрыхтоўка псіхалагічнай базы , а менавіта развіццё :

  • цікавасці ,
  • увагі ,
  • памяці ,
  • ініцыятыўнасці ,
  • ўяўлення ,
  • мыслення (у тым ліку крытычнага ) і інш

Актывізаваць названыя працэсы можна з дапамогай пытанняў і заданняў , прычым , акрамя іх зместу, карысна тое , як яны прапануюцца.

Вядома , што падчас індывідуальных заняткаў дзіця , цалкам арыентавана на дарослага , міжволі капіруе  яго  псіхалагічны настрой . Таму педагогу або аднаму з бацькоў , асабліва на дадзеным этапе работы , пажадана самому праявіць актыўнасць , сабранасць , эмацыянальнасць і зацікаўленасць .

Складанне  апавядання  па карціне

Мэта дадзенага этапу на даступным матэрыяле выпрацаваць , замацаваць альбо палепшыць ў дзіцяці навык складання  звязнага расказвання , каб затым перанесці гэты навык на творчы  расказ. Дзякуючы наяўнасці нагляднай апоры ў выглядзе сюжэтнай карціны , дзіцяці намнога прасцей скласці зыходны расказ , чым творчы.

Перад складаннем апавядання дарослы тлумачыць дзіцяці, што будзе запісваць кожны  правільна складзены  ім  сказ ў табліцу . Атрыманую гісторыю можна будзе прачытаць сваякам , сябрам і знаёмым. Такім чынам , запіс апавядання з’явіцца дадатковай крыніцай станоўчай матывацыі для яго складання .

Пры складанні апавядання дзіцятам дарослы сочыць за яго звязнасцю , паслядоўнасцю , тлумачэннем прычынна -следчых узаемасувязяў ( не толькі што і калі адбываецца , але і чаму) .

Падчас фармулявання прапаноў апавядання  дарослы пры  неабходнасці дапамагае дзіцяці , выпраўляе недакладнасці , дадае словы і выразы.

У выпадках калі дзіця зусім не можа скласці апавяданне , дарослы складае яго самастойна. Пасля праслухоўвання апавядання дзіця ўзнаўляе яго цалкам. Аднак варта памятаць пра тое , што « . ўзор даецца для абагульненага пераймання , а не для простага  ўзнаўлення» .

Планаванне творчага апавядання.

Ад  поспеху працы на дадзеным этапе залежыць дасягненне галоўнай мэты па выхаванню навыкаў творчага  расказвання . Гэтая праца заключаецца

  • у трансфармацыі сюжэту ў адпаведнасці з відам творчага расказвання , абмеркаванні задумы ,
  • выбары зачыну , кульмінацыі , развязкі ( пачатку , сярэдзіны , канца гісторыі) ,
  • складанні « ланцужка» ( пералік дзеясловаў , адпавядаючых паслядоўна разгортвацца дзеянням з мэтай складання праграмы , плана разгорнутага выказвання) ,
  • пабудове плана
  • прыдумванні загалоўка да апавядання .

Пры планаванні  апавядання дарослы спачатку тлумачыць дзіцяці задачу змены сюжэту карціны (яна можа заключацца ў даданні наступных падзей , замене аб’екта , змене часу дзеяння і інш. ) .

Карысна , калі да складання творчага апавядання  дзіця прыдумае для яго сваю назву , каб у ходзе расказвання суадносіць ўтрыманне з назвай .

Калі  планавае апавяданне аказваецца занадта аб’ёмным для запамінання , можна прапанаваць дзіцяці скласці яго графічны план ( адлюстраваць з дапамогай малюнкаў- знакаў асноўныя этапы апавядання ) .

Складанне творчага апавядання з улікам усіх неабходных моўных сродкаў

Якасць гаворкі пры складанні творчага апавядання вызначаецца наяўнасцю

  • дакладных слоў ,
  • вобразных параўнанняў ,
  • дакладных прапаноў ,
  • сувязяў прапаноў і частак апавядання ,
  • выразнасці ,
  • інтанаванне ,
  • акцэнтавання найбольш значных слоў ,
  • плаўнасці мовы
  • фанетычнай выразнасці кожнай фразы .

Дарослы можа запісваць апавяданне дзіцята , каб потым абмеркаваць і ацаніць яго . Пры запісе дарослы не павінен падмяняць гаворку дзіцяці сваімі словамі. Спачатку варта выправіць памылкі дзіцята , ліквідаваць недакладнасці выказванняў , дамагчыся правільнай  пабудовы фраз і толькі затым запісваць іх .

Перш за ўсё варта ўдакладніць словы , з якіх дзіця пачне апавяданне ( Аднойчы. Неяк раз . У адзін летні дзень і інш.) Затым неабходна абмеркаваць фінальныя словы , у якіх адаб’юцца мараль альбо асноўны сэнс  выказвання.

Пры працы над  звязнасцю дзіцячага расказу даросламу пажадана ўдакладніць словы для сувязі прапаноў ( потым , цяпер , у гэты час , імёны дзяцей , займеннікі  )

Аналіз і ацэнка творчага апавядання

 Расказ аналізуецца і ацэньваецца дарослым у адпаведнасці з патрабаваннямі , названымі ў папярэдніх пяці этапах.

Для дзіцяці вельмі важныя такт , карэктнасць , добразычлівасць ацэнкі дарослага. Але мяккасць адзнак не выключае разумнай патрабавальнасці дарослага . Яна мабілізуе дзіця , прымушае яго актыўна перабудоўвацца , стымулюе пошук найлепшых задум і маўленчых сродкаў.

У тых выпадках калі дарослы пазбягае праяваў нязгоды з дзіцятам і  хваліць любыя яго выказванні , маўленчае і разумовае развіццё малога блакіруецца.

Аднак непажаданая і іншая крайнасць: залішняя крытычнасць , асабліва пры ацэнцы задумы дзіцята. Даросламу не трэба адразу ж адкідваць вобразы , прыдуманыя дзіцятам . У такіх выпадках з’яўляецца небяспека скаваць творчасць , фантазію дзіцяці вялікай колькасцю забаронаў .

Выпраўляць малыша і варта толькі пры недарэчным , пустым фантазірванні

Памылковыя словы у выказванні дзіцята  даросламу ня варта паўтараць або абмяркоўваць . Іх неабходна замяніць правільнымі  выказваннямі уласнай мовы, а затым прапанаваць дзіцяці паўтарыць змененую фразу цалкам.

                                                                                          Падрыхтавала:             Арцямук А.М, выхавальнік ДУА «Хараўскі дзіцячы сад №34»

Добавить комментарий

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте, как обрабатываются ваши данные комментариев.