Шмат разоў выхавальнікам прыходзіцца адказваць на такія пытанні бацькоў: “ Як паводзіць сябе маё дзіця на занятках? Як спраўляецца з заданнямі? Ці не адстае ад другіх?”
Усе гэтыя пытанні бацькі прама звязваюць з падрыхтоўкай да школы. Амаль ніхто не задаў пытанне : “ А як гуляе маё дзіця? Ці ўмее гуляць у розныя гульні?” У прадстаўленні многіх дарослых падрыхтоўка да навучання ў школе і гульня – рэчы несумяшчальныя. Часта даводзіцца чуць : “Колькі можна гуляць, займіцеся справаю!” Выходзіць, што гульня – гэта свавольства, пустая трата часу. А на самой справе гэта не так.
Гульня – вядучы від дзейнасці дзіцята – дашкольніка. Яна фарміруе ўсе неабходныя для паўнацэннага развіцця асобы якасці. У гульнях дзіця развіваецца як актыўны дзеяч: яно вызначае задуму і ажыццяўляе яе ў гульнявы сюжэт. Самастойнасць, актыўнасць, самарэгуляцыя – важнейшыя якасці свабоднай гульнявой дзейнасці, яны маюць вялікае значэнне для фарміравання асобы будучага школьніка.
Гульні дзіцята – важны паказчык яго агульнага развіцця. Калі яно пасіўнае, не праяўляе цікавасці да гульні, калі гульні стэрыатычныя і прымітыўныя па зместу – гэта сур’ёзны сігнал дрэннага ў развіцці дзіцята і, няўцяшальны прагноз для яго школьнага навучання.
Многія настаўнікі пачатковых класаў указваюць, што непаспяховасць, адставаннне ў вучобе нярэдка звязана з нізкім узроўнем развіцця паводзін, неўменнем падтрымаць увагу, здзяйсняць элементарны самакантроль. Таму бацькам неабходна навучыць дзіця гульням, выпрацаваць у яго здольнасць сачыць правілам, кіраваць сваёй увагай, памяццю і кантраляваць дзеянні.
Такім чынам, прапаную вам гульні і заданні гульнявога характару, якія дазваляюць развіваць у дзяцей карысныя для будучага школьнага навучання якасці: увагу, самакантроль, назіральнасць, настойлівасць.
У выніку сістэматычнага ўдзелу дзяцей у гульнях закладаюцца асновы падрыхтаванасці іх да школы.
Важна памятаць: не трэба ператвараць гульні ў занятак, неабходна жывыя, эмацыянальныя зносіны бацькоў і дзяцей у час гульні.
Гульня “ Добра – дрэнна”
Прапануйце дзіцяці любы прадмет ( Напрыклад: машыны), яго трэба разглядзець з розных бакоў. Дзіця называем прыкладны бок, затым адмоўны.
Прыкладныя якасці: Адмоўныя:
*можна грузы перавозіць; Не заводзіцца;
*добра круцяцца калёсы; Кузаў не падымаецца;
*цацка прыгожая, яркая. Фары не гараць;
Не адкрываецца борт
Гульня “ Атракцыён”
Паказаць дзецям любы прадмет, і прапанаваць даць яму характарыстыку.
*Па прызначэнні : Што можна з ім рабіць?
*Якасная характарыстыка: Які ён?
Гульня ( на развіццё волі) “ Так і не не гаварыць”
Дзіцяці задаюцца пытанні, на якія так і не не гаварыць.
Гульня (на развіццё памяці) “ Самы зоркі”
Прапаноўваюцца малюнкі з выявай прадметаў, ці прадметы. Дзіця глядзіць некалькі хвілін на іх, потым закрывае вочы, адна карцінка ( прадмет) прыбіраецца. Павінна дзіця назваць што прапала.
Гульня “ Блытаніца”
Паказваецца малюнак “ Што пераблытаў мастак?”. Трэба назваць некалькі адрозненняў.
Падрыхтавала Арцямук А.М.,выхавальнік
ДУА “Хараўскі дзіцячы сад №34№